Sprawdzian wiadomości dla klasy 5.
1.Nazwy zbiorników wodnych występujących w Polsce połącz z typem wód (stojące lub płynące).
WODY PŁYNĄCE, WODY STOJĄCE
Mamry Śniardwy Odra Gopło Wisła Bałtyk Bug Dunajec
2.Uzupełnij zdania wyrazami: powoli, szybko. Powietrze .....................się nagrzewa i ....................stygnie. Natomiast woda nagrzewa się .................. i .................... stygnie.
3.Wymień przystosowania ryb do życia w wodzie. .............................................................................. .............................................................................. ..............................................................................
4.Dokończ zdanie: Ryby posiadają pęcherz pławny. Służy on do regulowania głębokości zanurzania. Jest on wypełniony .............................. .
5.Wpisz brakujące określenia. Na każde ciało zanurzone w wodzie działa siła ...................., której wielkość zależy od ........................... zanurzonego przedmiotu. Jeżeli siła ta jest większa niż ciężar – ciało ................, przy sile mniejszej ciało ....................., a zrównoważenie siły i ciężaru powoduje, że ciało ............................................................. .
6.Pogrupuj odpowiednio organizmy żyjące w wodach: trzcina wodna, stułbia, okrzemki, grzybień biały, rzęsa wodna, ameby. organizmy jednokomórkowe –...................................................... organizmy wielokomórkowe –...................................................... rośliny wodne –.............................................................................
7.Uzupełnij zdanie: Żaba jest płazem ............................................, oznacza to, że może żyć zarówno w .................... jak i na .......................
8.Wymień strefy życia w morzach i oceanach i umieść w nich mieszkańców: raki, wieloryby, langusty, glony, małże, delfiny, ryby mające świecące wypustki, foki. a).................................................................................................. b)................................................................................................... c)................................................................................................... d)...................................................................................................
9. Pogrupuj ryby zgodnie z tym w jakich wodach żyją: szczupak, śledź, makrela, okoń, karp, dorsz, szprot, pstrąg. słodkowodne:................................................................ morskie:.........................................................................
10. Wyjaśnij pojęcia: ławica - .................................................................................. trawler - .................................................................................
11. Skreśl zdania fałszywe: a) Rak posiada pięć par odnóży krocznych. b) Ciało raka zbudowane jest z głowo-tułowia i odwłoku. c) Rak jest zwierzęciem wodno-lądowym. d) Potężne szczypce służą mu do obrony. e) Żywi się wyłącznie roślinami.
12. Uzupełnij zdanie: Płetwa grzbietowa pozwala rybom ................. ................., a ogonowa jest ....................................................................... .
Prawidłowe odpowiedzi i punktacja:
1. wody płynące:Odra, Wisła, Bug, Dunajec wody stojące: Mamry, Śniardwy, Gopło, Bałtyk 4 pkt 2. szybko, szybko, powoli, powoli 2 pkt. 3. opływowe ciało, pokryte łuskami i śluzem, płetwy, skrzela 3 pkt. 4. gazem (dwutlenek węgla) 1 pkt. 5. wyporu, objętości, wynurza się, zanurza się, pozostaje na tej samej głębokości 2,5 pkt. 6. jednokomórkowe: okrzemki, ameby wielokomórkowe: stułbia rośliny wodne: trzcina wodna, grzybień biały, rzęsa wodna 3 pkt. 7. wodno-lądowym, na lądzie, w wodzie 1,5 pkt. 8. przybrzeżna: raki, glony, foki denna: małże, langusty toni wodnej: wieloryby, delfiny głębinowa: ryby mające świecące wypustki 6 pkt. 9. słodkowodne: szczupak, okoń, karp, pstrąg morskie: śledź, makrela, dorsz, szprot 4 pkt. 10. ławica - skupisko ryb trawler - statek rybacki wyposażony w urządzenia do przechowywania i przetwarzania ryb 2 pkt. 11. fałszywe: c, e 3 pkt. 12. zachować równowagę, podstawowym źródłem napędu 2 pkt.
34 - 33 pkt. - celujący 32 - 29 pkt. - bardzo dobry 28 - 24 pkt. - dobry 23 - 17 pkt. - dostateczny 16 - 11 pkt. - dopuszczający 10 - 0 pkt. - niedostateczny
Opracowała: mgr Maria Czajka nauczycielka przyrody - SP Nowy Żmigród
|